דף הבית » מאמרים בנושאי התפתחות רוחנית » האם הצלחנו לצאת ממצרים?

האם הצלחנו לצאת ממצרים?

 

” אלה הכופרים בזכותם של אחרים לחירות אינם ראויים לה בעצמם ” 
אברהם לינקולן

השנה, בשונה משנים קודמות, יֵצא שאעשה את החג בביתי בהרכב מצומצם ביותר.

מודה שבהתחלה קצת העציב אותי, שחוויית החגיגיות הנובעת מאירוח של הרבה אנשים סביב שולחן החג נלקחת ממני ומבני משפחתי. אבל, במחשבה שניה הבנתי, שזו הזדמנות נהדרת לצאת מן ההרגל הקבוע של הקראת ההגדה, שאת רובה אין אנו מבינים ולעשות ליל סדר אחר, שיש בו באמת חוויה משמעותית של “והגדת לבנך”, עם המשמעות הרוחנית והפנימית של יציאת מצרים. חוויה שתתלווה להקראת ההגדה .

החלטה זו הביאה אותי להתעמק עוד יותר מתמיד בנושא החג ומשמעותו. במהלך ימים אלו, הייתי קשובה להתנהלות של אנשים סביב ההכנות לחג. ככל שהתבוננתי בחוץ על האחרים ככה הבנתי עוד לגבי מה שאני רוצה ומה שאני לא רוצה לאמץ לעצמי בתור מנהלת משפחה הרוצה לזרוע ערכים ומשמעות בבני ביתה.

אז מהי המשמעות של לראות את עצמנו כאילו יצאנו ממצרים? מה פירוש לצאת מעבדות לחירות? מה הם פסח, מצה ומרור שעלינו להטמיע בכל דור ודור? מה עלינו ללמוד מההיסטוריה של השעבוד בו היינו ? מה האחריות שלנו לגבי מי שעדיין לא חי כבן חורין בארצנו? בארצות אחרות?

שאלתי עצמי שאלות אלו, בהקשר של החג המתקרב וגם כשביקרתי השבוע בתערוכת הצילומים של מבקשי המקלט השוהים בארץ. תערוכה שיזמו והפיקו השחקנים תום ברנע ומיירן מנקס. (למי שמתעניין, התערוכה מוצגת ב Kuli Alma בתל אביב עד שבת 31.03 ב 22:30). האנשים שמאחורי התערוכה, ניסו לשקף בצילומים שצילמו, מהו בית בשבילם, כשהם חסרי בית ואיזה עתיד הם רואים לעצמם באופק כשההווה כרגע לא מאפשר להם לבחור מתוך חירות את הדרך ליצירת העתיד הרצוי.

המשפט של אברהם לינקולן, הנשיא שנתן חירות למיליוני עבדים,  שציטטתי לעיל, מבטא בתמציתיות רבה את כל המחשבות שצצו ועלו בי בעקבות הביקור בתערוכה.

וכמו בפעמים רבות, כשאני מהרהרת עם סימני שאלה, אני פונה אל הידע המגיע מן ההיכלות הנעלים ושואלת.הנה התקשור שתקשרתי, העונה לשאלתי – מה המשמעות של המשפט: “בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים” (לחצו על הקישור וקראו את התקשור)

מזמינה גם אתכם לשאול את השאלה הזו ואת אלו שפרטתי לעיל ולמצוא את התשובות המתאימות לכם ולמשפחתכם.

כמו כן, למי שמתפנה במהלך החג וחול המועד מהבישולים, האירוח והטיולים, מצורף שאלון שחיברתי, בשם “שאלון יציאת מצרים שלי”, שמעורר את המודעות לדברים אליהם אנו משועבדים ולמחירים שאנו משלמים ועוד. את השאלון כתבתי ופרסמתי כבר לפני כמה שנים, אך הוא תמיד רלוונטי.

ולמי שממש מחפש חומרי קריאה והגות נוספים הנה עוד תקשור על המשמעות הסימבולית והאנרגטית של חג הפסח

ועוד מאמר שכתבתי שמהווה מעין הקדמה לשאלון יציאת מצרים: לצאת מעבדות לחירות

מאחלת לכולנו חג שמח,

שיש בו התנקות מן הישן והתקדמות הביתה –

אל דרך האהבה, השמחה והכרה בזכות לחירות שלנו ושל כל אדם אחר.

שלכם מאהבה

ענת קופרמן

ניתן ליצור קשר עם ענת קופרמן בטלפון : 0544888353 או להשאיר פרטים בטופס עם סיבת הפניה - לחץ כאן

רוצה לקבל את הניוזלטר שלי?

שם:
טל:
מייל: